Ontwikkeling My Strengths and My Health (MSMH) app voor cliënten in de wijkverpleging
Gepubliceerd op: 02-09-2024
Hoe iemand die zorg nodig heeft zijn of haar gezondheid ervaart is belangrijke informatie. Wat vindt deze persoon belangrijk in haar of zijn leven? En welke zorg en welzijnsbehoefte heeft zij of hij en met welke prioriteiten? Niet alleen de zorgbehoefte, maar ook inzicht in waar de (veer)kracht van de client zit is van belang. Dit is voor iedereen weer anders en lang niet altijd zoals zorgprofessionals denken. Hoe weet je beter wat iemand ervaart dan hen dit zelf te laten aangeven. Vanuit die gedachte werkt Omaha System Support aan de ‘MyStrenghts MyHealth’ (MSMH) app.
De cliënt geeft zelf aan hoe het gaat
In de MSMH-app kunnen cliënten aangeven wat goed gaat in hun leven en gezondheid, waar de uitdagingen liggen en waar ze hulp nodig hebben in de thuiszorg. De app is gebaseerd op de classificatie van het Omaha System, maar vertaald naar cliëntvriendelijke termen, ondersteund door herkenbare iconen.
Cliënten kunnen voor vier domeinen in de app aangeven hoe het gaat:
- Mijn leven
- Mijn mentale gezondheid en mijn netwerk
- Mijn lichaam
- Mijn zelfzorg
De app werkt grotendeels vergelijkbaar met het Omaha System. Binnen elk domein kunnen cliënten aanklikken waar ze tevreden over zijn en wat minder goed gaat. Bij zorgvragenkunnen ze vervolgens aangeven welke specifieke uitdagingen (signalen en symptomen volgens Omaha System) ze ervaren, deze beoordelen en aangeven welke hulp of zorg ze nodig hebben.
Eerste test bij Amstelring Wijkzorg
De MSMH-app, oorspronkelijk ontwikkeld in Amerika, is eerder al vertaald en toegepast in een kleinschalige studie bij Amstelring Wijkzorg. In deze studie is onderzocht of cliënten de Nederlandse vertaling van de MSMH-app begrepen.
Hoewel er nog aanpassingen nodig waren, gaven de eerste ervaringen aan dat cliënten zich meer betrokken voelden en beter konden aangeven wat voor hen belangrijk is in de zorg die ze ontvangen.
Uit dit eerste onderzoek bleek ook dat als je weet waar de (veer)kracht van een cliënt zit, dit meer inzicht kan geven in wat nog wél kan en zo kan helpen bij verbetering van uitkomsten van de zorg.
Vervolg Onderzoek
Dit jaar is Omaha System Support gestart met verkennen of en hoe de app in het werkproces van de wijkverpleging past. En of de wijkverpleegkundigen en cliënten er de meerwaarde van inzien.
Vergroten gebruikersgemak
Bij het onderzoek stonden twee verbeterpunten voorop: een betere vertaling en het vereenvoudigen van de app. Twee feedbacksessies door het onderzoeksnetwerk en projectteam van Omaha System leverden waardevolle suggesties op: voor handigere navigatie van de app, meer illustraties en het expliciet tonen van de sterke punten van de cliënt (wat gaat goed met de gezondheid en wat hij of zij goed geregeld heeft) De vertaling is afgerond in samenwerking met wijkverpleegkundigen, zodat de definitieve cliënttermen nauwkeurig en begrijpelijk zijn. Het prototype is zo verder verfijnd.
Testfase: wat vinden cliënten van de app?
We gaan dit najaar gebruikerstesten met de MSMH-app doen met cliënten en (wijk)verpleegkundigen. Tijdens deze sessies zullen zij hardop delen wat ze zien en doen, gevolgd door een aantal vragen om hun ervaringen te evalueren. Met deze inzichten kunnen we de app nog handiger maken.
Oproep
We zoeken nog deelnemers voor gebruikerstesten met de My Strenghts My Health app. Mocht je cliënten weten die het leuk vinden om ons onderzoek te helpen, stuur dan een mail naar info@omahasystem.nl.
Later dit jaar zullen we de bevindingen van het onderzoek delen op onze website. Verder staat in 2025 nog waardebepalend onderzoek op de planning.