Naar hoofdinhoud Naar footer

Tips voor beter werken met Omaha System (voor management)

Wij werken met Omaha System, hoe staan we ervoor en wat kan beter? Die vraag stelde een woonzorggroep aan de stichting Omaha System Support. Twee adviseurs deden een tweedaagse audit, zowel intramuraal als extramuraal, zagen wat goed ging en wat beter kan en deden aanbevelingen. Tips om werken met Omaha System succesvoller te maken.

Wil je ook weten hoe het werken met Omaha System in jouw organisatie nog beter kan? Laat dit dan weten via info@omahasystem.nl. Dan bellen wij u terug.

1. Maak duidelijk wat de organisatie wil en wees eenduidig

Maak als organisatie duidelijke en weloverwogen keuzes die aansluiten bij de systematiek van het Omaha System. Beschrijf de werkwijze zo eenvoudig mogelijk (eventueel visueel), geef aan hoe moet worden gerapporteerd. Wijk niet af van eerder gemaakte keuzes. Investeer in communicatie over de werkwijze en de verwachtingen van werken met Omaha System. Maak medewerkers duidelijk waarom ze iets doen, dat het bijdraagt aan welbevinden van bewoners en cliënten.

2. Besluiten op één plek

Zorg ervoor dat besluiten over het werken met het ECD en het Omaha System op één plek plaatsvinden. Laat de aandachtsvelders ECD invloed hebben op inhoudelijke keuzes. Dat draagt bij aan uniformiteit in het werken met het Omaha System.

3. School medewerkers en wees consistent

Leer medewerkers hoe ze het Omaha System kunnen gebruiken en wees consistent in de scholing; zorg ervoor dat steeds dezelfde informatie en dezelfde werkwijzen worden overgedragen. Regel ook begeleiding op de werkvloer. En besteed aandacht aan de introductie van het Omaha System bij nieuwe medewerkers.

4. Faciliteer de aandachtsvelders ECD en Omaha System

Geef ze voldoende tijd om hun taak uit te voeren, ontwikkel hun deskundigheid, laat ze ervaringen met elkaar uitwisselen en organiseer bijeenkomsten waar ze eenduidige inhoudelijke keuzes met elkaar kunnen maken. Benut hun ervaring en deskundigheid.

5. Regel goede voorzieningen

Zorg bijvoorbeeld voor voldoende tablets en opladers, goede wifi op de werkvloer, dat ook tijdelijke krachten informatie kunnen inzien en goede ondersteuning, zoals een servicebalie.

Henry Mostert deed namens Omaha System Support de audit: ‘Opvallend vond ik dat steeds minder mensen echt nog wisten hoe ze moesten werken met het Omaha System en wat de bedoeling daarvan is. Veel mensen die de oorspronkelijke scholing hebben gevolgd, zijn vertrokken. En ik verbaasde me over de lappen teksten bij de toelichtingen. De zorgplannen werden daardoor uitgebreide verhalenbundels, die niemand meer leest. Wij hebben geadviseerd bepaalde delen niet in het zorgplan op te neme, maar elders in het dossier, of bij de acties ook meer te verwijzen naar bijvoorbeeld een zorgkaart of een adl-lijst.’.

Lees de tips voor medewerkers

Nieuws over Omaha System?

Wil jij op de hoogte blijven over Omaha System? En wil je geen tips meer missen? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief. Elke week ontvang je deze dan in je mailbox.